Wakacyjne wyjazdy oraz wycieczki najpewniej jako pierwsze przychodzą na myśl, gdy pada sformułowanie: przetwornica napięcia do samochodu. Bo kiedy indziej używać takiego sprzętu w aucie, jeśli nie podczas dłuższych lub krótszych urlopów?
Zawodowi kierowcy z pewnością docenią obecność przetwornicy napięcia na podorędziu. I wielu z nich na pewno z takich korzysta, bo dzięki nim uzyskuje się namiastkę domu w postaci dodatkowych urządzeń, normalnie zasilanych z sieci, a tu z przetwornicy. Po to akcesorium samochodowe sięgają ludzie, którzy potrzebują w drodze czegoś więcej, niż tylko smartfon i laptop.
Sprzęt elektroniczny potrzebuje do prawidłowej pracy zasilania 230 V. Dotyczy to smartfonów i laptopów (choć tyczy się to ich ładowarek), jak również grzałek, suszarek, lodówek, wentylatorów lub pomp. Tak zostały skonstruowane i nie ma opcji, by to ominąć.
Nie ma zresztą takiej potrzeby. Przetwornica zmienia napięcie występujące w gniazdkach zapalniczek (prąd stały 12 lub 24 V) na prąd zmienny 2230 V. Co ciekawe, taki inwerter można podłączać też bezpośrednio do klem akumulatora za pomocą dołączonych przewodów. Korzystaj z tych oryginalnych, przystosowanych do przesyłania energii. Tanie zamienniki mogą uszkodzić podłączony sprzęt.
Przetwornice, czyli falowniki, samochodowe można podpinać do samochodów osobowych, do kamperów i do ciężarówek. Trzeba tylko pamiętać, by w osobówce stosować modele 12 V do 230 V, z kolei w większych wozach inwertery 24 V do 230 V.
Energię z akumulatora samochodowego możesz pobierać poprzez gniazdo zapalniczki albo bezpośredni z klem, o ile użyjesz kabli. Uzyskany w ten sposób prąd zmienia parametry i ze stałego staje się zmiennym, wykorzystywanym przez sprzęt RTV, AGD oraz elektronarzędzia. Każde z nich podłączasz wtyczką do klasycznego, okrągłego gniazda F.
Podłączysz tym samym:
Rzecz jasna do konkretnego typu podłączanych urządzeń trzeba dobrać falownik o stosownej sinusoidzie. Przetwornice ze zmienną sinusoidą zaprojektowano do zasilania niewielkich urządzeń: żarówek, smartfonów i laptopów. Ale kiedy niezbędne jest zasilanie prądem zbliżonym do sieciowego, potrzebujesz stałej sinusoidy.
Trzeba pamiętać, że nie wolno podłączać urządzeń o mocy wyższej, niż możliwości samochodowego inwertera. Skoro moc urządzenia podłączonego do gniazda F wynosi 1000 W, nie podłączaj go do przetwornicy o mocy maksymalnej 1000 W. Zawsze trzeba zachować przynajmniej 20% zapasu. Unikniesz w ten sposób groźnych przeciążeń.
Większość inwerterów samochodowych posiada jedno gniazdko elektryczne F. To znacznie ułatwia dopasowanie przetwornicy, bo wystarczy zachować zasadę: urządzenie podłączane nie może mieć mocy maksymalnej wyższej niż 80% mocy falownika.
Używanie rozgałęźników i listew jest możliwe, ale pamiętaj o sumowaniu mocy. Na przykład: urządzenie 1 ma moc 50 W, urządzenie 2 ma moc 100 W. Przetwornica do auta będzie się więc zmagać z mocą 150 W, zatem jej moc musi wynosić przynajmniej 180 W.
W większości przypadków są niewielkie. Modele 12 V, czyli do aut osobowych, spokojnie zmieścisz w bagażniku i zajmą tam niewiele miejsca. Zostanie jeszcze dużo przestrzeni na bagaże. Największe gabaryty mają z pewnością przetwornice do ciężarówek, te z dwoma gniazdami F. Niemniej w tak wielkich wozach jest znacznie więcej miejsca do przewożenia takich rzeczy.
Wszystkich ucieszy z pewnością informacja o prostej, banalnej wręcz obsłudze inwertera. Nie ma tu wielkiej filozofii, wystarczy połączenie z akumulatorem (bezpośrednie lub przez gniazdo zapalniczki). Później zostaje już tylko wsunąć wtyczkę do gniazda F i korzystać z urządzenia znajdującego się na końcu przewodu.
Uspokajająca jest z kolei obecność zabezpieczeń, głównie przeciwzwarciowych. Są jednak modele z zabezpieczeniem termicznym, które wyłączy przetwornicę napięcia, gdy temperatura urządzenia przekroczy określony poziom. Dla lepszej ochrony inwertery samochodowe mają wbudowane wentylatory, ale gdyby on nie wystarczył, do akcji wkroczy zabezpieczenie.
Za podstawowe, najtańsze modele, niewiele zapłacisz, raptem około 100-130 zł. Są to inwertery 12 V na 230 V od firm Volt lub Green Cell z modyfikowaną sinusoidą. Ich maksymalna (impulsowa) moc nie przekracza 1000 W.
Gdy rośnie wartość maksymalna mocy, wzrasta też cena. Spory przeskok cenowy pojawia się także przy okazji zmiany sinusoidy na pełną (czystą), choć parametry podstawowe są te same.
Ceny przetwornic do samochodów zależą też od ilości gniazd wychodzących. 2 gniazda F są domeną droższych modeli. Powyżej 1000 zł zapłacisz także za te inwertery, które zmieniają napięcie 24 V na 230 V, z kolei modele 48 V na 230 V są w cenie powyżej 2000 zł.
Spora kwota, niemniej taka przetwornica pozwala korzystać ze sprzętu elektrycznego tak samo, jak po podłączeniu do gniazdka sieciowego. A co najważniejsze, zasilanie odbywa się w sposób stabilny i bezpieczny dla podpiętych urządzeń.
Zobacz też: Akcesoria do wideorejestratorów | Alkomaty | Antyradary | Zestawy głośnomówiące | Ładowarki samochodowe | Wideorejestratory | Uchwyty do smartfonów | Kable EV | Ładowarki EV | Transmitery FM
Najlepsze przetwornice napięcia znajdziesz w sklepie TechLord
Zapisz się do newslettera