Nikt nie lubi płacić mandatów za prędkość. Absolutnie nikt. Na szczęście można się przed nimi ustrzec. Wystarczy mieć w aucie sprzęt, który ostrzega przed fotoradarem oraz stojącym patrolem, a nie nielegalny antyradar. Dowiedz się więc, co kupić i na co zwracać uwagę, by nie zostać ukaranym.
Spis treści:
Co to jest antyradar?
Antyradar jest urządzeniem instalowanym w samochodzie, które ma za zadanie ostrzegać o miejscach, w których występują kontrole prędkości. Służą też do wykrywania wiązek emitowanych przez radary policyjne, więc nie grożą Ci punkty karne. Legalny antyradar stanowi duże wsparcie dla kierowców, którzy na co dzień nie łamią przepisów, ale chcą się zabezpieczyć na te chwile, w których wyjątkowo im się spieszy.
Jak działa antyradar?
Musisz wiedzieć, że sprzedaży występuje kilka rodzajów antyradarów:
- zagłuszające – typu jammer – są to aktywne zagłuszacze fal radiowych. Ich działanie sprawia, że policyjne radary nie są w stanie odczytać prędkości. Jednocześnie służby mogą otrzymywać informacje o próbie zagłuszania, co może zakończyć się zatrzymaniem i przeszukaniem pojazdu. Dodajmy, że kosztownym przeszukaniem.
- laserowe – nazywane też antylaserami – oficjalnie ekskluzywny czujnik parkowania, faktycznie urządzenie zakłócające pracę laserowych mierników prędkości. Mundurowy, który celuje w Twoje auto z lasera, ma wrażenie, że nie trafił wiązką w samochód. Producenci antylaserów twierdzą, że ich sprzęt nie wywołuje alertów o próbie zagłuszenia sygnału.
- ostrzegające – marki Yanosik – nie są typowymi antyradarami, lecz informują, że zbliżasz się do stacjonarnego punktu pomiaru prędkości albo o patrolu (jeśli ktoś dodał zgłoszenie do systemu). Działają więc bardzo podobnie jak ostrzeżeniach w CB-radio, ale w nowocześniejszej formie. To o nich jest ten poradnik.
Czy antyradar wykryje wideorejestrator radiowozu?
Odpowiedź jest krótka – żaden antyradar nie wykryje wideorejestratora jazdy w oznakowanym lub nieoznakowanym radiowozie. Niemniej użytkownicy systemu Yanosik mogą zgłaszać patrole nieoznakowane. Wystarczy kliknąć stosowną opcję, następnie z listy pojazdów wybrać markę pojazdu. Dzięki temu, kierowcy którzy znajdą się w pobliżu, otrzymają powiadomienie o nieoznakowanym patrolu.
Przeczytaj poradnik: Jaki wideorejestrator kupić? Którą kamerę samochodową wybrać?
Czy antyradary są w Polsce legalne?
W internecie spotkasz zapewne skrajnie różne opinie. Wiele artykułów stanowczo informuje, że używanie antyradarów w Polsce jest nielegalne. Ale to tylko część prawdy.
Antyradary zagłuszające i laserowe rzeczywiście są nielegalne, pod warunkiem że są zainstalowane w samochodzie i działają w czasie jazdy. Zgodnie z art. 66, pkt. 4.4. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o prawie o ruchu drogowym, korzystanie z takich urządzeń jest wykroczeniem karanym punktami oraz mandatem. Sprawa może mieć jednak finał w sądzie, jeśli policja skieruje tam zarzuty wobec kierowcy.
Wolno za to kupować antyradary i antylasery. Wolno mieć je nawet w pojeździe – pod warunkiem że nie są podłączone i nie działają. Taki drobny absurd polskiego prawa.
Istnieje jednak legalny antyradar pod postacią specjalnego komunikatora. Rzecz jasna nie możesz go trzymać w ręku, kiedy prowadzisz auto. Dozwolone jest za to przytwierdzenie na desce rozdzielczej samochodu, np. kratce wentylacyjnej albo w uchwycie przyklejonym na przedniej szybie. Zerkasz na wbudowany wyświetlacz i wiesz już, czy należy ściągnąć nogę z gazu.
Urządzenia Yanosik zaliczają się zatem do grona legalnych antyradarów, a korzystanie z nich nie grozi mandatem. To w końcu tylko wymiana informacji, taka jak przez CB Radio, a nie zagłuszanie. Są to tylko urządzenia informujące – nie maskują i nie przekłamują aktualnej prędkości.
Jak wybrać antyradar? Kluczowe funkcje
Zastanawiasz się jak wybrać antyradar? Sprawdź zatem poniższe cechy i funkcje.
Przekątna i rozdzielczość wyświetlacza
Legalny antyradar samochodowy w rodzaju Yanosika ma wbudowany wyświetlacz. Na nim odczytasz:
- aktualną prędkość Twojego auta
- lokalne ograniczenie prędkości
- odległość do najbliższego fotoradaru albo stojącego patrolu
- informację o wypadku
Nie oczekuj jednak ekranu tak dużego, jak w smartfonie. Wprawdzie antyradary Yanosik mają rozmiar zbliżony do telefonu, jednak część informująca o fotoradarze nie zajmuje całego panelu. W jednych modelach fragment dotykowego ekranu to przyciski funkcyjne. W innych zastosowano klasyczne przyciski fizyczne.
Przekątna takiego sprzętu liczy około 2,5-3 cale. Z kolei rozdzielczość wynosi mniej więcej 500 x 1080 px. Na pierwszy rzut oka nie są to porywające liczby, niemniej wystarczające na potrzeby ostrzegania.
Staraj się jednak unikać mniejszych wyświetlaczy oraz gorszej rozdzielczości. Zamiast obrazu klarownego, dającego odczytać się jednym spojrzeniem, będziesz patrzeć na pikselozę. Wybacz, ale mamy już druga dekadę XXI wieku i takie coś zwyczajnie nie uchodzi.
Wbudowany GPS
Bez tego urządzenie ostrzegające nie ma racji bytu. Bo jak inaczej policzy dystans dzielący Cię od fotoradaru? Jak wskaże Ci, że jedziesz za szybko? Jak niby dowiesz się, że jesteś w strefie płatnego parkowania? Każdy z wymienionych pomiarów wymaga modułu GPS.
Legalne antyradary Yanosik korzystają także z GPRS, ale to GPS pozwala śledzić trasę i to wszystko, co wiąże się z przemieszczaniem po drogach.
Baza fotoradarów w całej Europie
Rozbudowana baza fotoradarów to rzecz bardzo ważna, gdy jeździsz nie tylko po Polsce. A przecież nie muszą to być częste ani bardzo dalekie wyprawy. Wystarczy wycieczka do sąsiedniego kraju, z którego lepiej jest przywieźć ciekawsze pamiątki niż zdjęcia z fotoradaru.
Aplikacja mobilna Y24
Możesz zapytać: Po co mi aplikacja mobilna, skoro urządzenie ma wyświetlacz? To prawda, że ma. Nie pokazuje jednak wszystkich możliwych informacji. Tymczasem dedykowana aplikacja:
- powiadamia o przekroczeniu ustalonej prędkości
- ma tryby antykradzieżowe dla samochodu
- zbiera historię podziękowań i zgłoszeń
- daje podgląd lokalizacji auta na żywo
- pozwala szybko przedłużyć abonament
Kontrola prędkości
Pogoda ładna, droga równa i prosta, ruch niewielki. Wtedy prawa stopa jakby chętniej i mocniej naciska na gaz. Panowie z radiowozu tylko na to czekają. Stoją wtedy gdzieś za płotem, a ty masz pecha się na nich natchnąć.
Ale od czego jest antyradar z funkcją ostrzegania o przekroczeniu prędkości? Yanosik S-clusive by GTR poinformuje Cię o ograniczeniu prędkości obowiązującym na danym odcinku i da komunikat, że jedziesz za szybko. Pomyśl, o ile tańsza (i bezpieczniejsza) będzie taka podróż.
Informacje o strefie płatnego parkowania
Kiedy odwiedzasz obce miasto, możesz nie wiedzieć, że jesteś już w strefie płatnego parkowania. Znaki nie zawsze są tak wyeksponowane, jak powinny. Maszyny do opłat też nie zawsze stoją tak często, by je zobaczyć po wyjściu z wozu.
Od płacenia za postój masz aplikację Y24. Zaznaczasz lokalizację, uiszczasz opłatę i spędzasz na wycieczce albo spotkaniu tyle czasu, ile potrzebujesz. Bo kolejne godziny dokupisz też z aplikacji, bez wracania do auta ze strachem, czy w ciągu tych kilku brakujących minut nie przechodził akurat patrol i nie zostawił czegoś za wycieraczką.
Podsumowanie trasy
Funkcja Podsumowania trasy jest tak naprawdę dla tych, którzy potrzebują rozliczać się z przejechanych kilometrów. Dzięki niej otrzymujesz komplet danych:
- przejechane kilometry
- czas jazdy
- średnią prędkość
- liczbę zarejestrowanych zdarzeń
Polecane legalne antyradary w 2025
Zobacz antyradary w sklepie TechLord