Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Co zrobić, gdy laptop nie wykrywa Wi-Fi?
alt

Dołącz do grona subskrybentów TechLord. Odbieraj informacje o nowościach, premierach, promocjach oraz wyprzedażach.

 

Co zrobić, gdy laptop nie wykrywa Wi-Fi?

Data dodania: 10-01-2023


Uruchamiasz laptopa i pilnie potrzebujesz połączyć się z internetem, jednak zamiast stabilnego połączenia z siecią Wi-Fi, widzisz komunikat „brak dostępnych sieci”. Brzmi jak koszmar? Na szczęście da się temu zaradzić. Sprawdź, co zrobić, gdy laptop nie widzi Wi-Fi.

Czemu laptop nie wykrywa sieci Wi-Fi? Najczęstsze przyczyny

Istnieje kilka przyczyn niedziałającej sieci Wi-Fi w laptopie. Co najważniejsze, w większości przypadków (i to bez znaczenia czy używasz systemu Windows 10 czy 11) ten problem da się rozwiązać w ciągu kilku minut. Oto najczęstsze przyczyny tego, że laptopy nie wykrywają sieci Wi-Fi:

  • niewłaściwie skonfigurowany lub niepodłączony router,
  • zakłócenia sieci Wi-Fi,
  • niezaktualizowany sterownik karty sieci bezprzewodowej,
  • nieprawidłowe ustawienia modułu sieci Wi-Fi w laptopie.

Pora zatem poznać rozwiązania.

Dlaczego laptop nie wykrywa sieci Wi-Fi?

Co zrobić, gdy laptop nie widzi routera Wi-Fi?

Możesz wierzyć lub nie, ale często za brak połączenia z siecią bezprzewodową odpowiada router. To właśnie on udostępnia sieci bezprzewodowe. Jeśli wina leży po stronie routera, nie działa on prawidłowo lub jest wyłączony, to laptop zwyczajnie się nie połączy.

Dlatego zanim zaczniesz analizować inne przyczyny braku sieci bezprzewodowej w Twoim laptopie, warto przyjrzeć się urządzeniu, które rozsyła sygnał sieci.

Jak sprawdzić router przewodowy?

  1. Sprawdź czy jest podłączony do prądu oraz do kabla sieciowego (z reguły gniazdo znajduje się z tyłu routera) i prawidłowo skonfigurowany. Dokładny opis konfiguracji routera znajdziesz w instrukcji dołączonej do urządzenia.
  2. Następnie zwróć uwagę na kontrolki informujące o jego działaniu. Kiedy router jest w trybie udostępniania sieci bezprzewodowej, dioda będzie palić się w sposób ciągły. Jeśli jednak miga, świeci się na konkretny kolor (na przykład czerwony lub niebieski) lub jest nieaktywna, jest to ewidentny znak, że problem leży po stronie routera.
  3. Powinieneś wtedy zrobić reset routera. Wyłącz urządzenie przyciskiem lub odłącz od zasilania na mniej więcej minutę i włącz je ponownie. Zaraz potem spróbuj raz jeszcze wyszukać dostępne sieci bezprzewodowe.
  4. Usiądź jak najbliżej swojego routera. Czasem zdarza się, że laptop wykrywa sieci bezprzewodowe z innych routerów, które emitują mocniejszy sygnał. Poza tym zasięg routera mogą też ograniczać elementy otoczenia, takie jak ściany, zbrojenia, czy ceramika na ścianach powodujące zakłócenia sieci Wi-Fi. Dlatego ważne jest, by laptop podczas wyszukiwania sieci Wi-Fi znajdował się w pobliżu routera, którego używasz, zwłaszcza, gdy robisz to po raz pierwszy. Alternatywą dla routerów są też systemy mesh Wi-Fi, rozszerzające zasięg sieci. 

Jak sprawdzić router mobilny?

  1. Najpierw upewnij się, że router jest włączony. Sprawdź, czy konfiguracja urządzenia została przeprowadzona poprawnie. Zerknij na kontrolki – jeśli router udostępnia sieć, dioda najprawdopodobniej będzie paliła się nieprzerwanie. Miganie diody lub jej specyficzny kolor (czerwony, niebieski lub inny) może sygnalizować, że coś jest nie tak. Komunikaty wysyłane przez router mogą się różnić w zależności od modelu. Dowiedz się, co dokładnie oznaczają, czytając instrukcję urządzenia.
  2. Zwróć uwagę, czy karta SIM jest włożona do routera. Czasem po włożeniu karty SIM konieczna będzie weryfikacja kodem PIN. Jeśli karta sama nie poprosi o PIN, musisz wpisać go w ustawieniach urządzenia. Warto też sprawdzić, czy router nie posiada blokady SimLock, która uniemożliwia połączenie się z operatorem sieci.
  3. Jeśli urządzenie działa bez przerwy od dłuższego czasu, dobrym pomysłem będzie reset. Wyłącz router na około minutę, a potem uruchom go ponownie i spróbuj wyszukać sieć.
  4. W trakcie wyszukiwania sieci bądź jak najbliżej routera, aby uniknąć zakłóceń.
  5. Czasami brak internetu spowodowany jest awarią nadajnika operatora sieci. Skontaktuj się z operatorem, aby potwierdzić lub wykluczyć tę ewentualność.

Co jeśli laptop nie widzi Wi-Fi a telefon tak?

Nie jesteś pewien czy brak sieci bezprzewodowej to wina routera, czy może laptopa? Użyj innego urządzenia, takiego jak smartfon i spróbuj połączyć się z siecią Wi-Fi. Jeśli telefon, podobnie jak laptop, nie widzi sieci bezprzewodowej, oznacza to, że to właśnie router jest głównym sprawcą trudności z połączeniem się.

Jednak jeśli smartfon bez trudu łączy się z siecią bezprzewodową, wtedy problem tkwi w laptopie.

Co to oznacza?

Laptop nie wykrywa sieci bezprzewodowej najprawdopodobniej z dwóch powodów:

  • ustawiony został niewłaściwy kanał sieci,
  • sterownik karty sieci bezprzewodowej nie działa poprawnie lub jest niezaktualizowany.

Jak sprawdzić czy wszystko w porządku z kartą sieciową?

Często możesz nie zdawać sobie sprawy, że wszelkie kłopoty z połączeniem z siecią bezprzewodową mogą wynikać z karty sieciowej w laptopie. Jeśli karta sieciowa nie działa właściwie, lub, co gorsza, uległa awarii, to laptop nie połączy się z żadną siecią Wi-Fi.

W takim razie jak sprawdzić, czy z kartą sieciową wszystko ok? Kliknij Wyszukaj na pasku zadań→ wpisz Menedżer Urządzeń→ w oknie menedżera urządzeń wybierz z listy Karty sieciowe. O stanie karty sieciowej poinformuje Cię ikona znajdująca się tuż przy nazwie karty. W przypadku awarii lub nieprawidłowości karty zobaczysz tam ikonę ostrzegawczą.

Sprawdzanie ustawień karty sieciowej

Problemy z kartą sieciową to jeszcze nie koniec świata, ponieważ czasem wystarczy zaktualizować sterownik karty sieci bezprzewodowej. Szczególnie jeśli masz wyłączone automatyczne aktualizacje. To często wystarczy do przywrócenia łączności laptopa z Wi-Fi.

Które ustawienia sieci Wi-Fi warto sprawdzić?

Laptop może też nie widzieć sieci bezprzewodowej z uwagi na złe ustawienia modułu sieci. O czym dokładnie mowa? Na przykład o przypadkowym włączeniu w laptopie trybu samolotowego, który uniemożliwia połączenie z internetem.

Dlatego nie wahaj się sprawdzić, czy masz włączony właściwy moduł sieci bezprzewodowej w laptopie. Aby to zrobić, użyj klawisza Fn, a następnie jednego z dwunastu klawiszy funkcyjnych F oznaczony wieżą satelitarną.

Jeśli odkryjesz, że tryb samolotowy jest włączony, po prostu wyłącz go i kliknij symbol sieci Wi-Fi, żeby się z nią połączyć.

Przeczytaj też poradniki:

Co jeśli laptop nadal nie widzi sieci Wi-Fi?

Zrobiłeś już wszystko, a laptop wciąż nie widzi sieci Wi-Fi? W ostateczności możesz wykonać resetowanie połączeń sieciowych. Wejdź w UstawieniaSieć i internet, następnie otwórz zakładkę Zaawansowane ustawienia sieci znajdź przycisk Resetowanie sieci. Kiedy go klikniesz, przywrócisz fabryczne ustawienia karty sieciowej. Oznacza to, że będziesz musiał ponownie skonfigurować kartę sieciową.

Resetowanie ustawień sieci

Jeśli i to nie zadziała, skontaktuj się z dostawcą lub z operatorem i zapytaj, czy nie doszło do awarii. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, będziesz musiał zaczekać, aż zostanie ona usunięta i dopiero wtedy próbować połączyć się ponownie.

Operator sieciowy albo dostawca może jednak zapewnić Cię, że z jego strony wszystko jest w porządku. Wówczas możesz być nieomal pewny, że to któreś z urządzeń (router albo karta sieciowa laptopa) jest uszkodzone.

Niezbędna będzie wtedy konsultacja ze specjalistą, który zbada urządzenie i doradzi, w jaki sposób je naprawić.

Polecane routery

Zobacz routery w sklepie TechLord


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki
Newsletter

 

USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
USTAWIENIA
ZGADZAM SIĘ