Przepisy BHP dotyczące stanowisk pracy biurowej jasno określają zasady ergonomii pracy. Jest to zbiór przepisów, które informują, jak należy siedzieć, a także jak zaaranżować przestrzeń, by wielogodzinna praca siedząca nie powodowała bólu już dziś, ani nie narażała na dolegliwości w przyszłości.
Rzecz jasna próżno szukać konkretnych produktów wśród linijek zapisanych prawniczym żargonem – z prostego zresztą powodu. Przepis ma być uniwersalny i możliwie długowieczny. Tak więc zapis mówiący, że nadają się tylko akcesoria A, skazany jest na szybką dezaktualizację.
Tym bardziej że technologia prze nieustannie do przodu i dzisiaj mamy klawiatury oraz myszki, o jakich kiedyś można było jedynie marzyć. Akcesoria ergonomiczne są zatem remedium na problemy wskazane w przepisach BHP. Ich bogaty wybór sprawia, że pracodawca ma swobodę aranżacji stanowisk, zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i prezencji.
Dobrym przykładem są akcesoria ergonomiczne Kensington
Dotychczasowe przepisy BHP, odnoszące się do stanowisk pracy wyposażonych w monitory komputerowe, mówiły tylko o klasycznych monitorach. Powstały jednak szmat czasu temu i nie przystają do rzeczywistości. Wtedy na biurkach królowały pokaźne monitory kineskopowe, dziś mamy smukłe i lekkie panele LCD.
Zaczęliśmy też odchodzić od komputerów stacjonarnych na rzecz laptopów. I to one są źródłem nowelizacji przepisów. Nikt nie wymagał, żeby zgodnie z zasadami ergonomii górna ramka wyświetlacza laptopa znajdowała się na wysokości oczu, jak powinno mieć to miejsce w przypadku monitorów.
Laptopy stoją na biurkach, ludzie garbią się, żeby patrzeć na nie w miarę na wprost. Ból staje się nieodłącznym towarzyszem takiego miejsca pracy. Żeby nie wymuszać na pracodawcach kosztownych zmian wyposażenia biur, czyli konieczności zakupu monitora, zaleca się stosowanie specjalnych podstawek – tzw. ergonomicznych podstawek pod laptopy. Są regulowane i dają się ustawić adekwatnie do czyjegoś wzrostu.
Ale gdy masz w biurze monitory, lecz stoją on za nisko, użyj ergonomicznych podstawek pod monitory. Zapewniają stabilność, a przede wszystkim ich obecność pozwala działać w duchu ergonomii. Alternatywę stanowią ergonomiczne ramiona do monitorów. Przykręcasz je do blatu biurka, do ramienia przykręcasz monitor, pozostaje Ci tylko ustawić położenie ekranu.
Fotel biurowy powinien być wygodny. Ale wygoda to nie to samo co ergonomia. Jeśli wiesz, że obecne siedzisko nie spełnia zasad przewidzianych w przepisach BHP, możesz poprosić o doposażenie stanowiska w:
Wróćmy na chwilę do tematu laptopów. Bo jak to często bywało, pracownik otrzymywał wyłącznie laptopa (teoretycznie sprzęt samowystarczalny, posiadający zintegrowaną klawiaturę i gładzik). A co z klawiaturą i myszką?
Teraz dba się o to, by personel miał także dodatkowe wyposażenie, choć w gruncie rzeczy są to podstawowe akcesoria biurowe. Idąc jednak z duchem ergonomii, warto zainwestować w:
Na pierwszy rzut oka są trochę droższe od odpowiedników pozbawionych przedrostka ergonomiczne. Ale tylko pozornie. Są znakomitą, dalekosiężną inwestycją w zdrowie pracowników, którzy zrozumieją, że pracodawca dba o nich.
Mniej problemów zdrowotnych związanych z układem ruchu oznacza mniej zwolnień, mniejszą absencję, wyższą wydajność oraz lepsze samopoczucie w pracy. Chyba więc warto zapłacić parę złotych więcej i stworzyć miejsce dużo bardziej przyjazne, prawda?
Najlepsze akcesoria ergonomiczne znajdziesz w sklepie TechLord
Zapisz się do newslettera